nedeľa 31. júla 2011

Pole vreteníc

                                                       -Marcin Sacha, Tuscany field.


Teraz si urobme malý tréning odhaľovania symbolov a podobenstiev.

 Symboly sú typické pre umenie vôbec, a kolísku maju v ľudovom umení. Častokrát sa pritom variujú tie isté symboly- ako to už v ľudovom umení býva, hoci i z jediného stredu sa stále množí, kvantitatívne rozleptáva jadro, ktoré je autentické, odvodzovaním a obmieňaním. Výsledkom je množstvo ďalších motívov z jediného motívu, no autentické sú všetky, lebo to je pre folklór prirodzené a neautentické by bolo, keby sa to nedialo. Máme teda množstvo rozprávok s podobnými symbolmi, alegóriami a inotajmi, za ktorými sa skrývajú podobné veci. Určitý schematizmus je pre ľudové umenie typický, a ten neohrozuje kvalitu diela. Úryvok, na ktorý sa pozrieme,  pochádza z fínskeho eposu Kalevala. Ide o to, že kováč Ilmarinen chce krásavicu, dcéru noci a súmraku za ženu, a tá je dcérou stareny Louhi. Starena Louhi dáva kováčovi úlohy, ktoré musí splniť, aby dostal krásavicu za ženu. Úryvok hovorí o jednej z nich:


Spytuje sa Ilmarinen:
"Akáže to robota?"
"Za jelšovým hájom je pole vreteníc. To pole musíš celučičké preorať. Oral ho sám čiernoboh Hiisi z hory Rasekais, čarovný sob radlo ťahal, vretenice dávil, ale Hiisi celé pole nepreoral, polovica ostala tak. Najprv to pole radlom preor, bránami pobráň, až potom sa krásavice na slová prísľubu spytuj."

Nič Ilmarinen starej neodpovedá. Ide do komôrky, na prahu zastáva, krásavici vraví:
"Dcéra súmraku a noci! Pamätáš, ako som ukul pre vás Sampo, ako si mi vtedy sľúbila stať sa mojou ženou, opustiť Pojholu, odísť so mnou do Kalevaly! A teraz tvoja matka vraví, že mi nedáš slova, kým pole vreteníc nepreoriem a nepobránim. Ako to môžem vykonať! Vretenice ma uštipnú."
Odpovedá krásavica:
"Nesužuj sa, kováč Ilmarinen. Dám ti radu najlepšiu, radu jedinú. Ukuj lemeš zo zlata, striebrom ho postriebri. A ukuj si železnú obuv vysokú až po kolená, železnú košeľu i železné rukavice. Koňa si vezmi ohnivého. Ohnivý kôň bude pre vretenice strašný a nebezpečný."


                                                          -Marcin Sacha, Tuscany field


Tak čo si o tom myslíte? Ťažké, jednoduché? Poďme postupne:

"Pole vreteníc"- Pole všeobecne v prvom rade značí prosperitu, respektíve potenciál pre prosperitu. Ak je neorané- čo v tomto prípade jeho polovica je, lebo Hiisi ho celé nepreoral- je teda ladom ležiace. To znamená stagnáciu podnikania- činorodosti, úpadok a podobne. Vretenice sú v tomto prípade tvory nízke, podvodné, reprezentujú niečo korumpovateľné a rozklad šíriace. Vieme, že aj myseľ môže byť korumpovateľná- zlými myšlienkami. Je teda pole niečim duchovným, alebo je skutočným stagnujúcim miestom? Uvidíme neskôr...
Čítali sme, že Hiisi je čiernoboh. Vo fínskej mytológii naozaj reprezentoval temné sily, bol akýsi patrón lesov, je možná analógia s trollmi. Bol to temný boh, ktorý preoral polovicu poľa.
Čítali sme: "čarovný sob radlo ťahal, vretenice dlávil" . Hiisimu pomáhal čarovný sob. Hiisi preoral polovicu poľa pomocou mágie. Druhú polovicu ale nechal tak, tú musí preorať kováč.
Ako to teda je? Pole, miesto pre úrodu, prosperitu, prebudil k životu a udlávil jeho vretenice Hiisi pomocou kúzel. Pravdepobne je pole alegóriou sveta mysle, alebo jej činnosti, ktorý stagnoval a upadal, a ktoré temný boh Hiisi z polovice uviedol k pohybu a z polovice vyhubil jeho "vretenice". Ale: "Hiisi celé pole nepreoral, polovica ostala tak." - Mágia stačí len na polovicu. Zvyšok musí byť poctivá práca.
Kováč musí priniesť prosperitu celému poľu.  Bojí sa ale vreteníc, ktoré ho majú udláviť. Krásavica mu hovorí: "Ukuj lemeš zo zlata, striebrom ho postriebri." Ušľachtilé kovy symbolizujú ušľachtilé vlastnosti. Ušľachtilými vlastnosťami vyzbrojený človek môže prekonať stagnáciu pracovitosťou.
"Ukuj si železnú obuv až po kolená, železnú košeľu a železné rukavice"- Zvykne sa vravieť, keď máme urobiť niečo ťažké a dôležité: "Vyzbroj sa železnou vôľou." Tu ide o niečo podobné.
A posledný symbol- ohnivý kôň. "Bude pre vretenice strašný a nebezpečný."
Kôň symbolizuje opak toho, čo vretenice. Je vitalitou, rýchlou a jasnou mysľou, pracovitosťou. Ak je ohnivý, teda ak pridáme koňovi element ohňa, ide o symbol inšpirácie, ducha, v tomto prípade očistný, lebo má vyhubiť zlé vretenice.

A je to. Kováč Ilmarinen sa chystá, pravdepodobne na duchovnej úrovni, vyhubiť zlé vretenice na poli a to pole poorať. Teda  svoju myseľ- miesto, kde sa rodí úroda- fantázia, nápady, poorať- dať nápadom tvar, fantáziu orientovať správnym smerom, a to za pomoci ušľachtilosti a trpezlivosti- kovy. Vretenice sú zlé myšlienky, lenivosť, stagnácia atď. A čo je mágia čiernoboha Hiisiho? ...Niekedy polovicu úspechu na svojom sebazdokonalení môžno vykonať nejakým prirodzeným pohybom, intuíciou a šikovnosťou, alebo dokonca náhodným šťastím- mágia. Všetci to určite poznáme- "čiernoboh" za nás časť vybaví, a môžeme sa zčasti spoľahnúť len na šikovnosť pri nejakých skúškach a podobne. :) Ale celé pole učiniť prosperujúcim a zbaviť ho vreteníc vyžaduje i pracovitosť.
Len ak kováč Ilmarinen poorie toto divoké a z polovice poorané, z polovice ladom ležiace pole, získa svoju krásavicu. Kto je krásavica? Pravdepodobne ideál, vrchol imaginácie. Ako sa vraví, bojovník je duchom a žena dušou.
Moja osobná skúsenosť- vo všetkom, čo som chytila do ruky, som uplatnila "čiernoboha Hiisiho". To znamená, spoľahla som sa na to, že možno mám talent, šikovnosť pre tú činnosť, prirodzenú schopnosť robiť ju. Niekedy to vyšlo, inokedy nie. Aj keď to vyšlo, moje pole bolo preorané len z polovice, pretože len polovicu som mohla preorať "čarovným sobom." Prišiel teda čas začať orať "ohnivým koňom".  Teda pracovať na schopnostiach a vyhnať to, čo ma brzdilo- "vretenice".

Ak chceme, aby bolo naše pole prosperujúce stopercentne, musíme orať "čarovným sobom" a "ohnivým koňom", vyzbrojení "zlatom, striebrom a železom", len tak môžeme vyhnať "vretenice".

Na záver:

A na poli vreteníc hladiská hlavy dvíhajú, hadiská šije naťahujú a sipia a jedovatými zubmi vyhrážajú.
Vraví im Ilmarinen:
"Vretenice, stvorené čiernym bohom! Choďte stadeto na pusté strniská, na trasoviská čierne. Odplazte sa v hlbiny borín! Odíďte z tohto poľa!"
A vretenice nič, len hlavy dvíhajú, len sipia a vyhrážajú sa.

Ale vekovečný kováč sa nezľakol strašných hadov. Na ohnivom koňovi pooral, pobránil celučičké pole vreteníc."

                                                         -Marcin Sacha, Moravian field.



                                                                               ...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára