nedeľa 24. júla 2011

Farby podľa J. W. von Goetheho a porovnanie s ich použitím v umení: Žltá

Tento článok a za ním nasledujúce ďalšie majú vytvoriť seriál o farbách, malý experiment porovnania Goetheho náuky o farbách Zmyslovo-morálny účinok farieb a toho, aké miesto majú farby v súčasnej mainstreamovej kultúre a móde, s okrajovým pohľadom do minulosti. Skúsme sa teda vydať na malú dobrodružnú cestu za hľadaním účinku farieb.


"Žltá je farba najbližšia svetlu. Vzniká nepatrným zmiernením svetla, či už vplyvom zakaleného prostredia, alebo slabým odrazom od bielych plôch.

Vo svojej najvyššej čistote má v sebe žltá vždy povahu jasu a je v nej niečo veselé, čulé, jemne povzbudzujúce. V tomto zmysle pôsobí príjemne, či už ako okolie, šat, záclona, tapeta."

Jas, či už zltej alebo inej farby, bol zvlášť významný v umení stredoveku. Zvláštnosťou obrazov je to, že sú plné svetla, ba čo viac, vykazujú akúsi zvláštnu luminozitu, ktorá je dosiahnutá použitím čistých farieb bez odtieňa. Objekt na obraze je sám o sebe zdrojom svetla.

- Beatus z Liébany, Výjav z knihy Zjavení, 8. storočie

Od jasu a luminozity stredoveku je blízko k umeniu heraldiky. Umenie erbu má prísne pravidlá a je schématické, napriek tomu je erb nositeľom ušľachtilej krásy. Základným pravidlom je "kov na farbu a farba na kov", teda napríklad zlatá farba (v heraldike je žltá a biela farbou kovu, respektíve kov, nie farba) je umiestnená na červenom podklade a naopak zlatý podklad vyžaduje navrch farbu, napríklad červenú. Je to pravidlo, ktoré kontroluje princíp jasu- zlato- kov sa vyníma najkrajšie práve na podklade červenej-farba.

- Erb Thurzovcov

A tým sa dostávame sa ku kráse zlata.

"Zlato nám vo svojom úplne nemiešanom stave dáva (zvlášť, keď sa pridruží lesk) nový, výsostný pojem o tejto farbe, podobne pôsobí silná žltá, ktorá sa objavuje na lesklom hodvábe, napríklad na atlase, skvelým a ušľachtilým dojmom."

- Beyonce, zlaté topánky vo videu k piesni Run the wold (girls), 2011


"Je teda v súlade so skutočnosťou, ak povieme, že že žltá pôsobí teplo a prívetivo. Preto taktiež v maliarstve prináleží žltej strane osvetlené a účinné. Tento hrejivý účinok môžeme pozorovať najživsšie, keď sa zapozeráme na krajinu, hlavne v pochmúrnych zimných dňoch, cez žlté sklo. Oko je potešené, srdce plesá, myseľ sa rozjaruje, je to, akoby k nám vanulo v ústrety bezprostredné teplo."

Takýmto "žltým" počinom vo filmovom odvetví bol Hercule Poirot: Päť malých prasiatok (2003) alebo slovenský film Krajinka (2000). Oba filmy sú zaliate žltým svetlom, ktoré je v tomto prípade výrazovým prostriedkom spomienkok, nostalgie. Minulosť je teplá, bezpečná, prítomnosť temná.

-Krajinka, 2000

-Päť malých prasiatok, 2003

-fotografia od Ellen Von Unwerth. Žltá ako farba nostalgickej jesene.

Pozrime sa ešte na žltý či zlatý jas v jeho nezmiešanej podobe:

- Dior haute couture show 2011, ľahkosť a spontánnosť módnej ilustrácie prenesená do reality, pričom sa podarilo zachovať všetko z jej romantiky a vzdušnosti- jas ako niečo vzdušné, nadýchané a málo hmotné.

- Beyoncé, video k piesni Run the world (girls), 2011. V žltých šatách na čele nového feminizmu.

-Vincent van Gogh, Slnečnice, 1887-8. "Svetlo, slnko, pretože mi chýba lepšie prirovnanie, musím používať slová ako žltá, sírovo žltá, citrónovo žltá, bledo-zlatá. Aká krásna je tá žltá!"

No a teraz sa posuňme od absolútnej žltej k žltej zmiešanej, premenenej.
"Ak je táto farba vo svojom nezmiešanom a jasnom stave príjemná a utešená, ak má vo svojej plnej sile čosi veselého a ušľachtilého, teda je naproti tomu svrchovane chúlostivá a pôsobí značne nepríjemne, ak je znečistená alebo do istej miery zaťažená na zápornú stranu. V tomto zmysle má v sebe čosi nepríjemného aj farba síry, prechádzajúca do zelena."

-Alexander McQueen, Vouge Paris, May 2010. Dekadencia žltej.

"Ak prenesieme žltú farbu na nečisté a menej cenné povrchy, ako obyťajné súkno, plsť a podobne, kde nemá možnosť objaviť sa s plnou energiou, vznikne takýto nepríjemný účinok. Nepatrným a neznateľným posunom sa mení krásny dojem ohňa a zlata v pocit čohosi zašpineného, a farba cti a slasti sa zvráti na farbu hanby, škaredosti a nevoľnosti."

-The Simpsons. Žltá farba ako farba kože karikatúrnej ilustrácie.

-Lady Gaga, video k piesni Telephone. Žltá ako ostrá a zvulgarizovaná farba.

-Alexander Mcqueen, topánky. Ako vidíme, zvulgarizovať a pošpiniť sa dá nielen zafarbením, zašpinením samotnej farby, ale i tým, že farbe v jej absolútnom odtieni dáme hranatý tvar a zbavíme ju všetkej poézie. Tu vidíme žltú ako farbu výstrahy.
-Coco Rocha, šaty Gaetano Navarra, topánky Miu Miu. Akýsi fetišizmus "pošpinenej" žltej.

- Andy Warchol, Marilyn, 1962. Žltá ako farba vlasov- koruny krásy tváre popartu.


Oranžová farba:
"Ako nemôžeme žiadnu farbu považovať za nehybnú, môžeme i žltú veľmi ľahko stupňovať a povzniesť pomocou zhustenia a ztemnenia vo smere k červenej. Farba sa potom objavuje s rastúcou energiou a ako oranžová farba sa stáva mocnejšou a veľkolepejšou. Všetko, čo sme hovorili o žltej, platí i tu, iba vo väčšej miere. Oranžová vlastne dáva oku pocit hrejivosti a slasti, ako taktiež predstavuje farbu vyššej žiarivosti a miernejšieho odlesku západu slnka. Preto tiež vytvára príjemné okolie a ako šat pôsobí dojmom viac či menej potešujúcim alebo i veľkolepým. Stačí malé nahliadnutie do ríše červene a žltá získava hneď inú tvárnosť a inú závažnosť."

-Burberry, Prorsum Cruise 2012.

Oranžová, medená a okrová farba v súčasnosti slávia úspech najmä ako farby kože a kožených napodobenín, kabátov, topánok a kabeliek, akoby chcela móda imitovať farbu jesene, ktorou kráča (tento jav si priblížime inokedy). Tieto odtiene sú najmä farbami intimity.


-Emma Watson, premiéra posledného filmu Harryho Pottera, 2011. Netradične skladaná sukňa farby žltej na "polceste" k oranžovej a hnedej- farba medi.

-Marc Jacobs, kabelka, 2011.

--Domenico Ghirlandaio, Portrét, 15. storočie. 


Oproti tomu stojí absolútna oranžová, ktorá je naopak ostrá a núkajúca sa.

-Zspoke, 2012.


Keďže sme načrtli farbu žltú a jej obmeny, na záver krátky citát o svetle:

"A nie je nič z viditeľna, čo by pri nesmiernom množstve svojom žiarenia nedosahovalo."- Pseudodionýzos z Areopagita, O božských menách.











Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára