utorok 7. mája 2013

Mother, father, mesto, nemesto, PSY




PSY je nezmar. Video ku Gangnam Style fungoval hlavne na atraktívnom strihu, nečakanom kombinovaní "luxusu a hnusu" (tanec v lietajúcich odpadkoch okrem iného) a ľahko pochopiteľnej paródii. Gentleman zákonite nebude niečo úžasne nové, skôr bude rozvíjať bizarné motívčeky Gangnam Style. Viac čakať nemožno, a pravdupovediac, kto by to aj chcel, PSY je dobrý v tom, že hovorí nepríjemné pravdy príjemne, nikoho to nebolí a všetci sú spokojní.
Čo sa týka samotného videa, formálne je založený na jednoduchej gradácii, pričom využíva rozbitý naratív plus bezpointový epilóg z nepoužitých scén, mihajú sa prapodivné postavičky z Gangnam Style, a vo finále pri tanci PSY-ho sprevádza femme fatale, tentokrát istá Ga- In z dievčenskej skupiny Girls Brown Eyed. Ako v Gangnam Style, i tu PSY vyskúša niekoľko žien, kým osudovú objaví, a Ga- In neprinesie len pokoj jeho duši, ale i  celá spoločná choreografia je odkazom na video k piesni jej kapely "Abracadabra" (2009).


V úvodnej sekvencii na ulici PSY prichádza do mesta, jeho chôdza je zlomená strihom. Nasledujúho ho postarší parťáci, nesú jeho materiálne imanie. PSY  sa dostane módneho interiéru, sveta žien, dotýka sa figurín. PSY čoby materialistický (malo)meštiak, rovnako  ako v Gangnam Style, stráca sa vo víre obmien "civilizovaného" životného štýlu. V ďalšej scéne sedí s parťákmi na káve, pričom za jeho ľavým ramenom tancuje diablica, tupá túžba a "mestská podstata", ktorá ho pokúša. Diamantové okuliare PSY-ho ilustrujú, ako  vidí skutočnosť a čo je pre neho dôležité. Idiotské myslenie vyjadruje aj hra na mobilnom telefóne, napokon aj prvý kontakt so ženou je sprostá hra- PSY preklikne nastavenie bežiaceho pásu, odvalí ju. S ďalšou sedí na káve, kým v pozadí postavička z Gangnam Style, predstavujúca PSY-ho rodenú sedliackosť a neupratanosť, opakuje svoj ostinátny tanček. Ďalšiu postavu z Gangnam Style, meštiacke indivíduúm v žltom, znivočí vo výťahu, znemožní jej ísť na záchod. Pred refrénom ešte stihne detský fórik s prdením, a to v knižnici. V refréne nasleduje typická geometrická choreografia a hra s deťmi. PSY-ho detskosť/ neusporiadanosť tentoraz vyhráva.
Ak som spomínala, že PSY vystupuje ako sprostý meštiak, treba doplniť, že sa o to skôr snaží, aby zakryl, odkiaľ pochádza. Južná Kórea nie je len ružový luxus, ako už pripomínal Gangnam Style. PSY má mohutnú sedliacku postavu, napriek tomu sa štylizuje ako večierkový lev. Zmieta sa medzi svojou mestskou a vidieckou povahou.
V druhej slohe začína zase po meštiacky. Krémuje ženy v plavkách a opäť je vyštafírovaný, aby hneď v ďalšej scéne  ležal pokorený svojou "vidieckou" podstatou, vyjadrenou dvoma obskúrnymi chlapmi. K ďalšej žene sa chová odporne,  napokon nie je jediný. Aj ďalší chlap, ktorý ženu osloví, ju zraní.
Tu sa objavuje Ga- In, makačka vo fitku. Ga- In má tú smolu, že sa do PSY-ho zamiluje po tom, ako sa s ňou "vyspí" (v klipe vyjadrené PSY-ho zavesením na rúry stroja, kým Ga- In zhrozene drží jeho sako). PSY-mu stačilo, odchádza, zamilovaná GA- In ho nasleduje.
Už v Gangnam Style sa nás PSY snažil presvedčiť, že láska existuje aj v protivnom meste, alebo že aj komický sedliak prezlečený za meštiaka môže nájsť šťastie v láske. V Gangnam Style miloval čistú Hyunu, ktorá cestovala metrom a obliekala sa streetovo. Ga- In cvičí vo fitku a utiera si pot, dvaja materialisti sa stretávajú na mieste, ktoré slúži kultu telesnosti, medzi kovovými strojmi a digitálnymi číslicami. Kým romantický moment s Hyunou bol parodicko-sentimentálny,  s Ga- In je  hrubo erotický. Za povšimnutie stojí, ako Ga- In vstáva po "súloži" a z rozkroku jej padá biela vreckovka.
Rustikálna večera v stane, ktorá nasleduje, je niečo iné. Ga- In vyvádza PSY-mu to, čo predtým ženám on, a PSY sa "vidiecky" jaší. Potom nasledujú ešte írečitejšie metafory, flirt naznačujúci obojstranný orálny sex končí úspechom. Veľkolepá choreografická expozícia, tentoraz už aj s Ga- In, pretína opätovnú scénu na večeri v stane, kde PSY oslavuje so šampanským. Potom nám PSY  naservíruje extatickú scénu medzi dvoma ženami, jednou s vlnkami vo vlasoch a na plavkách, a druhou s rovnými vlasmi aj strapcami na plavkách, ktoré predstavujú jeho vidiecku a mestskú povahu. V zbesilej montáži je PSY spolu s dievčatami vhodený do bazéna. Nasledujú tanečné sekvencie. Pred bazénom, na pozadí panorámy mesta, v knižnici, na futbalovom štadióne s Ga- In. Slnko zapadá medzi elektrickým vedením. Ťažko povedať, či je futbalový štadión chrámom mužnosti. Ak áno, PSY asi vyhral. To, že je v rovnováhe prírody a mesta, naznačuje západ slnka v meste, tanec na pozadí mestskej panorámy medzi dvoma ženami, jednou streetovo, druhou trblietavo nahodenou- ani dve dievčatá v plavkách neboli istotne náhodné. PSY sa s nami lúči na štadióne, spolu so svojou femme fatale.
Epilóg predstavuje tanec pri prechode pre chodcov,  ilustruje staronovú lásku k mestu, Ga- In ani tu nechýba. V úplne poslednej scéne PSY skenuje a kopíruje svoju tvár s lascívnymi diamantovými okuliarmi- množí svoju podobu, svoj odkaz, pre iných ľudí.
Gentleman je o tom, ako  slobodný a naturálny chlap do mesta prišiel. Motív čudáčika v meste vedel zaujať už veľmi dávno (Chaplin, napr. Modern Times). PSY ako klipová postavička by mohol byť Chaplin po juhokórejsky, ak by sme zjednodušili jeho videoklipový štýl, avšak jeho poetika (ak sa to tak dá vôbec nazvať) je, samozrejme, nepomerne surovejšia a súčasnosť  si nárokuje vizuálnu prekombinovanosť. Nevadí. PSY aj tak rúca naše komfortné predstavy o tom, kto je raper, kto je hrdina videoklipu, ako vyzerá a čo stvára so ženou. Namiesto detailných štúdii spomaleného obchytkávania štandardného videoklipového klišé dostaneme paradoxne erotickejšie momenty v metaforách. A už len to niečo znamená.




PSY je sám sebou, necivilizovaný a slobodný. 



PSY sedí medzi svojou "vidieckou" (naľavo) a "mestskou" (napravo) povahou.  


PSY na rustikálnej večeri  flirtuje s Ga- In v dômyselných náznakoch.

Ga- In padá biela vreckovka, ktorou si pri cvičení utierala pot. PSY- ho sako jej ostalo "na krku".


PSY je súčasťou mesta, ale ostáva aj súčasťou prírodných kolobehov.


V epilógu PSY a Ga- In milujú mesto aj s jeho bariérami ako semafóry, prechody pre chodcov a stĺpy.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára